Doğal, tarihi ve kültürel bereketi ile yıllar boyunca tarih sayfalarında önemli bir yer edinen Kayısı Diyarı Malatya, Doğu Anadolu Bölgesi'nin Yukarı Fırat Havzası'nda yer almaktadır. Güneydoğu Torosların yüksek batı kısmını oluşturan sıradağlar, ilin güneyinde geniş yer kaplar. Bu dağ sıralarının kuzeyinde Malatya Ovası uzanır. Bu büyük ovayı Tohma Suyu ikiye böler. Fırat, Tohma, Söğütlü, Sultansuyu, Beylerderesi, Derme Suyu, Kuru Çay, Sürgü ve Şiro Çayı Malatya'nın belli başlı akarsularıdır. Malatya sınırlarında plato ve ovalar geniş yer tutar. Başlıca ovalar Malatya, Doğanşehir, İzollu, Akçadağ, Yazıhan, Mandıra, Distrik, Erkenek, Mığdı, Sürgü ve Çaplı Ovalarıdır. Üç kıta arasındaki ticaret ve kültür alışverişlerinin yapıldığı yolların kavşak noktasında bulunması, Malatya'nın tarihi ve kültürel önemini artırmıştır. Bu özelliği Malatya‘yı tarihin her döneminde önemli kılmış ve dikkatleri hep üzerine çekmiştir. Kültepe vesikalarında "Melitae'', Hitit vesikalarında "Maldia", Asur vesikalarında "Meliddu , Melide, Melid, Milidia", Urartu kaynaklarında "Melitea", Roma ve Bizans kaynaklarında "Melitene", Arap kaynaklarında "Malatiyye" olarak ifade edilen şehir Türkler tarafından "Malatya" olarak adlandırılmıştır. Hititçe'nin çözülmesinde büyük katkıları bulunan Çek bilgin Bedrich Hrozny, şehrin adının Hititçe'de " bal ve meyve bahçesi" anlamına geldiğini söylemiştir. Hitit hiyeroglif metinlerinde Malatya, dana başı veya boğa ayağı ile gösterilmektedir. Malatya’nın tarihi Hititlere dayanır. Merkez ilçenin 4 km yakınında Aslantepe Höyüğü’nde M.Ö. 8. asra ait Hitit Sarayı çıkmıştır. Hititlerden sonra bu bölgeye Hitit asıllı Kargamış Krallığı, Mitanniler, Hurriler, Sami Babilleri, Asurlular, Medler ve M.Ö. 6. asırda Persler, daha sonra Kommagene Krallığı, Pontus Krallığı, Patlar, Sasaniler ve Romalılar hâkim olmuştur. M.S. 395’te Roma İmparatorluğu ikiye bölününce Malatya, Doğu Roma’nın (Bizans) payına düşmüş, Bizanslılar Malatya’yı eyalet merkezi yapmıştır. Habib İbn-i Mesleme komutasındaki İslâm ordularının Malatya’yı fethetmesinin ardından kent 655-712 ve 735-757 arasında 79 sene İslâm Devletinin sınır şehri olmuştur. İslâm Devletindeki iç çekişmeleri fırsat bilen Bizanslılar, Malatya’yı işgal etmişlerse de 1071 Malazgirt Savaşı’ndan sonra 1085’te Selçuklular Malatya’yı fethetmiştir. Malatya, 1135-1175 seneleri arasında 40 sene boyunca Selçuklulara bağlı Danişmendoğulları’nın başkenti olmuştur. Kent, Selçuklulardan sonra İlhanlılara ve daha sonra Memlûklulara geçmiş, 1516’da Yavuz Sultan Selim Han Memlûk Devletine son verince Malatya, kesin olarak OsmanlıADevleti’neKkatılmıştır. Osmanlı Dönemi’nde Malatya, merkezi Maraş olan Dulkadir Beylerbeyliğinin (eyaletinin) beş sancağından biri olmuş, 18. yy ortalarında iç ayaklanmalar sebebiyle Kahramanmaraş’tan ayrılarak Diyarbakır Eyaleti’ne bağlanmıştır. Tanzimat’a kadar sönük bir devre geçiren Malatya Tanzimat’tan sonra Mâmûretü’l-Aziz Eyaleti’nin üç sancağından birinin merkezi olmuştur. Birinci Dünya Savaşı başında İç Anadolu’nun merkez şehirlerinin büyüklerinden biri hâline gelmiş ve Cumhuriyet Dönemi’nde il olmuştur. 1931’de demiryolunun Malatya’ya varması ve 1937’de şehrin demiryolu ile Sivas’a bağlanması kalkınmasının yolunu açmıştır. Kayısının Başkenti Malatya’mızın ekonomisi sürekli büyümekte, ilimiz turizm, sağlık, sanayi, eğitim başta olmak üzere pek çok alanda pozitif gelişme göstererek her geçen gün daha cazip, daha yaşanabilir bir şehir olarak parlamaya devam etmektedir.

Haberler

Cem'de On İki Hizmet

CEMDE 12 HİZMET VE SAHİPLERİ

Alevi ibadetlerinde "On iki Hizmet" vardır. Bu hizmetlere Nakiblik Hizmeti de denilmektedir. Hz. Musa'nın da, Hz.İsa'nın da On İki nakibi vardı. İslam'ın dışındaki diğer semavi dinlerde Ahd(ikrar) olayı, diğer bir deyimle teslimiyet olmadığı için, Hz.İsaya nakibleri ihanet edip çarmıha gerdirmişlerdir. Bizim inancımızda ise  teslimiyetin adı ikrardır. verilen ikrarın da geri dönüşü olmaz. Öl İkrar verme, Öl ikrarından Dönme İlkesi geçerlidir.

12 hizmet sahiplerinin Cemlerdeki görevleri ;

1- Mürşit (Pir) : Görev itibari ile manevi olarak Hz. Ali ve Hz.İmam Hüseyin'i temsil eder.. Mürşid-i Kamil'dir, iyilikleri, güzellikleri temsil eder. İrşat makamıdır. İkrar alan odur. Cemi yöneten ve sorunları çözendir.

2- Rehber:Hz.Muhammed ; Yol gösteren,kılavuzluk edendir. Yolun kurallarını, Allah'ın kelamını öğreten odur. Musahiplik Ceminde ikrarı verecek olan musahiplerin hazırlanmasını ve Ceme taşınmasının görevini yapar. 

3- Gözcü: İsrafil Melek Ve Karacaahmet: Cem'de edep erkanı sağlar. Cem'in kuralarının uygun olarak yürütülmesinde birinci derecede sorumlu olan odur. Cem'in edep,erkanına uymayanları uyarır. Cem'i batın manada gözetleyendir. Yol düşkünlerinin ceme girmesine izin vermez.

4- Çerağcı: Cabir-i Ensar: Cem evindeki aydınlatma araçlarını yakandır. Çerağ, ışık veren, aydınlatan,mum anlamındadır. işte bu hizmete yapacak kişi çerağcıdır.

5- Zakir: İmam Cafer-i Sadık: İbadetlerimizde musiki aletlerini kullanarak zikredendir. Zikredebilmesi için de sesinin güzel olması gerekmektedir. sesi güzel olan,musiki aletinin kullananlar bu görevi yapabilirler. Kur'an okur,deyiş,duvaz,tevhid,mir'açlama ve mersiye sazıyla okuyandır.

6-Süpürgeci: Selman-ı Pak : Cem evinin temizliğini yapan hizmet sahibidir. İbadet edilen yerin mutlaka temiz olması gerekmektedir. 

7- Tezekkar: Muhammed Mustafa : Tarikat abdestinin alınmasında hizmet eder. Sembolik olarak elinde leğen,ibrik ve omzunda havlu ile hizmet eder.

8- Sakka: İmam Hüseyin: Su dağıtandır, Musahiplik Ceminde ikrar veren tüm canlara saki sunandır. Sözlük anlamı ise: Saki: Su içirme,Su dağıtmadır.

9- Lokmacı: İmam Ali: Kurban ve yemek işlerine bakar. Cem'e gelen her can lokmasıyla gelir,lokmaları eşit olarak halka sunan ve paylaştırandır.

10- Kapıcı: İmam Hasan: Cem evine gelen canları karşılar ve edep erkan içinde oturmalarını sağlar, gözcünün yardımcısı konumundadır,İbadetin huzur ve ilahi duygusallık içinde geçmesini sağlar.

11- Peyik: Cebrail Melek: Haberci anlamındadır. Cem'in yapılacağını tüm canlara bildirir, herkesin Cemden haberdar olmasını sağlar.

12- İznikçi: Hz.Kamber: Cem'e gelenlerin ayakkabılarını yerleştirir ve sahip çıkar. ayrıca süpürgecüye yardımcı konumundadır.

Hiç yorum yok